San Cristobal de las Casas

10 maart 2015 - San Cristóbal de las Casas, Mexico

Gisteren was een 'reisdag', we reden met ons busjes tot aan de mexicaanse grens, waar we werden opgewacht door één bus die ons in Mexico overal zal naartoe brengen.

Grenzen passeren in Amerika is net iets anders dan in Europa, zoveel is zeker. De grenspost tussen Guatemala en Mexico ligt op een drukke straat waar bijna geen parkeerplaats is en busjes af en aan rijden, waar valiezen moeten uitgeladen worden, paspoorten worden gecontroleerd en waar het krioelt van de mannen die geld willen wisselen. Die staan daar met een hoop geld langs de busjes in de hoop dat toeristen bij hen willen wisselen. Eens de paspoorten gecontroleerd waren in Guatemala, mochten we te voet de grens oversteken, waar enkele van ons hun valies mochten opendoen voor controle. In Mexico werden de valiezen in de koffer en op het dak gedepaneerd en konden we de nodige documenten invullen om in Mexico toegelaten te worden. We reden zeker 2 meter vooraleer de douane een valies wou controleren die boven op 't dak lag, van efficiëntie gesproken !

Om het kort te maken, de weg naar San Cristobal was lang, gehinderd door banen die niet af zijn en snelheidsremmers van formaat die te pas en te onpas overal liggen. Gelukkig had onze chauffeur goede muziek bij en werd er luidkeels meegezongen. Toen Witney Houston haar keel openzette ( en de rest ook), verslok de chauffeur zich bijna in zijn flesje water. k Heb een stukje opgenomen, maar bespaar jullie het resultaat.

Vandaag was een vrije dag om dit liefelijke stadje te verkennen. De invloed van de Spanjaarden is ook hier, zoals in Antigua, duidelijk merkbaar. Francine was gids van dienst en leidde enkele van ons van kerk naar kerk en het museum Casa Na Bolom (huis van de jaguar)

Het werd een relax dagje met het regelmatig verwennen van de innerlijke mens.

Morgen gaan we naar Palengue en stoppen we onderweg om watervallen te bezoeken.

Slaapwel, 't zal morgen vroeg dag zijn.

1. Krikke:
    11 maart 2015
    Dag Lieve'ke, amuseer u daar nog en als ge onzen Danny moest tegen komen ga de maar éne drinken samen op mijn kosten. Hij zit ook in Mexico en dit nog tot volgende maandag. Ge weet maar nooit want de wereld is klein hé.
    Krikke
  2. Mien:
    Dag Chris
    Lijkt me een toffe reis zeg, goed georganiseerd en met vele fijne vrienden!
    Geniet er maar van!Ik ga nu het onkruid in onze tuin opzoeken en weet niet waar eerst beginnen,zoveel keuze heb ik!
    Mien
  3. Anita:
    Dag Chris en reisgezelschap,
    Wat een mooi verhaal elke keer opnieuw. We kijken er naar uit voor het volgende verslag. Amuseer jullie daar nog en geniet ervan.
    Veel groeten van de buren, Anita Guy Nicolas Jill
  4. Chris meeus:
    11 maart 2015
    Leuk om je verhalen te volgen. Geniet er maar van !
  5. Nora:
    11 maart 2015
    Elaba Chris, geweldige ervaring lijkt me dat allemaal. In ieder geval zijn je verslagen leuk om te lezen. Geniet er maar van want t zal weer voorbij zijn eer je er erg in hebt ! Groetjes
  6. Luc & Mimi:
    Ola Chris,
    pas maar op, hebben net een film bekeken van 3 gasten die vanuit Guatemala via Mexico naar het "beloofde land" de USA trachten te gaan,slechts één slaagt er in, benieuwd met hoeveel jullie nog zullen over blijven ?
  7. Chris en Jan:
    11 maart 2015
    altijd plezant om je verhaal te lezen, kijken er iedere dag naar uit.

groetjes
  8. Sarina:
    12 maart 2015
    Ik ben er zeker van dat gids Francine dat met verve gedaan heeft ;-)
    Vele groetjes aan haar en nonkel André.