Eerste schoolbezoeken

6 maart 2015 - Antigua Guatemala, Guatemala

Gisteren waren we voor het eerst op bezoek in 2 schooltjes. In San Andres werden we opgewacht door de kindjes die enthousiast stonden te zwaaien met vlaggetjes van België en Guatemala. Vorige keer was ik overdonderd door emoties en dacht dat het nu heel anders zou zijn, maar niets is minder waar. Volgens Francine die intussen al voor de vierde keer mee is, blijft het telkens weer tranen in de ogen en ik kan daar helemaal inkomen.  Ik heb voor de eerste keer Isabel gezien en 't is een lieveke, een beetje verlegen, maar zo schattig.

We kregen daar een rondleiding in alle klasjes en de meisjes van de afdeling koken en naaien waren zeer fier hun nieuwe oven en professionele naaimachines aan ons voor te stellen. De laatstejaars gaan als eindwerk een trouwkleed maken. De stoffen die ze in de lessen gebruiken, moeten ze zelf aankopen en ze krijgen het resultaat uiteraard mee naar huis. We mochten ook van lasagne proeven die ze in de klas hadden klaar gemaakt.

's Middags werden we verwacht in een plaatselijk restaurantje waar we kip aten met groenten, rijst en frietjes. Lekker. André vond het ook, alleen rijst vindt hij niet lekker, zijn commentaar : ionoricho.

Na de middag werden we verwacht in Joya Grande, een middelbaar schooltje waar een verdiep bij gebouwd werd. We kregen de eer om dat gedeelte in te wijden met veel wierook (kuchkuch) en prevelende maya papa's en mama's.

Het schoolfeest werd opgeluisterd door leerlingen die gebruiken uitbeeldden van de maya's en werd afgesloten met een spetterend optreden van de laatstejaars die een turndemonstatie gaven op moderne muziek die maar bleef duren. Mooi om zien, goede conditie, prachtig gedaan.

Onderweg in Chimaltengo passeerden we 'het schipperskwartier'. Hier kan je voor 50 quetzal, ongeveer 5 €, van bil gaan ... 15 minuten. 't Is dus alleen boemboem, geen blabla.

Eergisteren, toen we allemaal in de bank gingen wisselen, kreeg Louiza, onze ancien van voor de tweede oorlog, geen geld. Te oud ...de computer kon dat niet verwerken. Gelukkig ging het in een andere bank wel.

Vandaag gaan we de twee andere schooltjes bezoeken en rijden vanavond verder naar Atitlan. Een lange dag voor de boeg.

1. Chris meeus:
    6 maart 2015
    Zalig om je verhaal te lezen !
  2. Chris en Jan:
    6 maart 2015